Godzilla Wiki
Advertisement
Godzilla Wiki

Alan Jonah to mężczyzna narodowości brytyjskiej, który kiedyś służył swojemu krajowi jako pułkownik armii i agent MI6, a obecnie jest ekoterrorystą obsesyjnie pragnącym przywrócić ład naturalny. Pojawia się w filmie Godzilla II: Król potworów jako główny ludzki antagonista, gdzie przyczynia się do obudzenia Tytanów.

Historia[]

Od żołnierza do ekoterrorysty[]

Alan Jonah urodził się 10 października 1959 roku w brytyjskim mieście Redditch w hrabstwie Worchestershire. Po osiągnięciu dorosłości poświęcił się służbie dla swojej ojczyzny i to aż w dwóch profesjach - wstąpił do brytyjskiej armii, gdzie dorobił się stopnia pułkownika i dzielił to z byciem agentem MI6. W trakcie swojej służby brał udział w licznych operacjach wojskowych - między innymi w latach 90-tych uczestniczył w misjach na targanych wtedy niepokojami Bałkanach. Przez bezpośrednie doświadczanie wojennych okropieństw nabrał przekonania, że człowiek to istota z wrodzoną skłonnością do przemocy i rozlewania krwi, a to sprawiło, iż zapragnął za wszelką cenę przywrócić ład naturalny wyznaczany przez przyrodę. Dlatego też, po przejściu w stan spoczynku został ekoterrorystą i stworzył grupę bojowników, w której zgromadził ludzi myślących podobnie jak on.

Alan szansę na realizację swoich pragnień upatrywał w Tytanach, wiedząc o istnieniu mających pilnować równowagi planety potworów oraz badającej ich organizacji Monarch. W 2014 miało miejsce historyczne wydarzenie - pojedynek w San Francisco między Godzillą a samcem i samicą GNOL-i. W jego następstwie, ludzkość powszechnie dowiedziała się o istnieniu Tytanów, zaś Monarch w następnych latach zaczęło regularnie odkrywać kolejne uśpione potwory i budować przeznaczone do ich pilnowania placówki. Jonah fundusze na działalność swojej ekoterrorystycznej grupy czerpał poprzez handel nielegalnie zdobywanym DNA Tytanów. A chętnych na ten towar nie brakowało - z genów potworów można było robić leki, broń czy żywność, więc był to bardzo łakomy kąsek dla rządów i wielkich koncernów.

Przymierze z Emmą Russell[]

W 2019 do Alana zwróciła się Emma Russell - wysoko postawiona i niezwykle ceniona naukowiec Monarch (Jonah miał okazję ją poznać już w 2014 przy okazji incydentu z GNOL Prime). Rzeczona kobieta podczas wydarzeń w San Francisco straciła syna, po których przysięgła sobie, że ofiara jej potomka nie pójdzie na marne, a miała tego dokonać odkrywając czemu Tytani właśnie teraz zaczęli wracać. Zagłębiając się w tę tematykę, Emma odkryła, iż potwory istnieją, by utrzymywać równowagę w ekosystemie Ziemi. Doktor Russell doszła do wniosku, że to gatunek ludzki jest zagrożeniem, który poprzez przeludnianie miast, zanieczyszczanie środowiska i ciągłe wojny prowadzi planetę na nieuchronną samozagładę. Stwierdziła, iż da się temu zapobiec jedynie poprzez obudzenie Tytanów i oddanie im władzy nad Ziemią. Dlatego też zwróciła się do Alana, którego uznała za doskonałego wspólnika do realizacji swojego planu, ze względu na jego poglądy i wpływy. Ekoterroryści mieli zapewnić dostęp do placówek Monarch, z których doktor Russell miała budzić Tytanów przy użyciu urządzenia o nazwie ORCA, które emitując odpowiednie częstotliwości pozwalało kontrolować zachowania potworów - ten wynalazek miał być gwarantem, że ludzie i Tytani wrócą do dawnej koegzystencji sprzed wieków, która była zamiarem Emmy.

Realizacja planu ekoterrorystów miała się zacząć od zgarnięcia Emmy i jej córki z placówki Monarch położonej w chińskich lasach deszczowych, gdzie pani doktor w 2019 przewodziła badaniom nad dążącą do wyklucia Mothrą, co miało być testem dla odbudowywanej przez doktor Russell ORCI. Alan i jego ludzie w sekrecie także się temu przyglądali i sabotując systemy placówki pośrednio przyczynili się do rozjuszenia świeżo narodzonej Mothry, którą Emma uspokoiła swoim wynalazkiem. Ujrzawszy, że urządzenie zdało egzamin, Jonah postanowił wkroczyć do akcji i zgarnąć sojuszniczkę. Jego podwładni brutalnie wtargnęli do placówki numer 61, wybijając całą załogę Monarch z wyjątkiem Russellów - sam Alan strzałem w głowę osobiście zabił Tima Manciniego, prawą rękę Emmy.

Wyprawa na Antarktydę[]

Pierwszym Tytanem, którego ekoterroryści zamierzali obudzić, był King Ghidorah - konkurent Godzilli do pozycji alfy. Chcąc zamaskować swoje prawdziwe zamiary, Alan upozorował chęć uprowadzenia Mothry, która po ataku jego ludzi na placówkę 61 ukryła się pod pobliskim wodospadem. W tym czasie on i jego ludzie przejętym śmigłowcem V-22 Osprey polecieli do pilnującej Ghidory placówki 32 podszywając się pod transport wsparcia i zaopatrzenia dla załogi Monarch. Tym samym bez problemu uzyskali zgodę na lądowanie. Bojownicy Jonaha szybko wybili personel Monarch i kiedy było już czysto, ten poszedł poinformować doktor Russell, iż można obudzić Ghidorę. Udali się do holu, gdzie za ścianą lodową widać było sylwetkę zahibernowanego smoka. W windzie Alan spostrzegł, że Madison nieprzychylnie na niego patrzy, postanowił ocieplić swój wizerunek w oczach nastolatki robiąc zabawną scenkę - przecierał właśnie dłonią usta i podnosząc rękę pokazał pogodny wyraz twarzy, na co dziewczyna odpowiedziała udając drapanie się po oku środkowym palcem (było to zamaskowanie obraźliwego gestu), co zasmuciło starszego mężczyznę.

Dotarłszy na miejsce, Alan zapytał Ashera czy ktoś z załogi Monarch przeżył. Podwładny mu wyjaśnił, iż ci próbowali włączyć alarm, ale ekoterrorystom udało się wkroczyć na czas. Były pułkownik stwierdził, że Monarch i tak się zorientuje, co się stało na Antarktydzie i nakazał wszystkim wziąć się do pracy. W ścianie lodowej zostały wydrążone otwory, w których umieszczono ładunki wybuchowe, natomiast Emma w ORCE ustawiła bioakustykę Ghidory. Robota nie była jeszcze skończona, gdy Asher wykrył nadlatujące posiłki Monarch. Kiedy poinformował o tym Alana, ten nakazał mu czymś zająć nowo przybyłych. Niebawem udało się ustawić detonatory i Jonah nakazał powrót. Ekoterroryści w korytarzach placówki zastawili pułapkę na żołnierzy Monarch. W pewnej chwili na wrogów natknęli się Alan wraz z Emmą i Madison. Starszy mężczyzna przeszedł bezpiecznie, gdyż bojownicy Monarch wstrzymali w ich stronę ogień, nie chcąc narażać Russellów. Dotarli na rusztowanie przy bryle więżącej potwora. Tam Jonah został wzięty na celownik snajperki przez Diane Foster, która jednak nie strzeliła. Zamiast tego, zabiła ona Ashera, gdy ten wymierzył do Marka Russella (ojca Maddie i byłego męża Emmy), który wyrósł po drugiej stronie platformy.

Padając, Ash upuścił detonator, a Alan przykucnął, mierząc z pistoletu do Marka, który chciał zabrać ze sobą rodzinę. Madison zaczęła do niego nieśmiało podchodzić, lecz ostatecznie pozostała przy matce, zaś Emma podniosła detonator i uruchomiła ładunki. Wtedy bryła więżąca King Ghidorę się skruszyła i złoty smok się uwolnił. Ekoterroryści przez ten czas wrócili windą na zewnątrz i wsiedli do Ospreya, którym przylecieli, a tam doktor Russel przy użyciu ORCI ostatecznie obudziła Tytana, który niebawem zaatakował siły Monarch, sprowokowany przez nich. Przez to bojąca się o ojca Madison nagle wyrwała matce ORCĘ i zmieniła częstotliwość na alfę, tak, by King Ghidorah zainteresował się ich śmigłowcem. Z tego powodu złoty smok omal nie zniszczył terrorystów, uznając nowy sygnał za swojego konkurenta. Emma chciała odciągnąć córkę, ale ta zbyt się szarpała. Dopiero interwencja Alana uspokoiła sytuację, który zdecydowanym ruchem odciągnął dziewczynę od ORCI, zaś jej matka wyłączyła urządzenie i smok stracił zainteresowanie ich Ospreyem. Właz od śmigłowca się zamknął i ekoterroryści opuścili Antarktydę. Po ich odlocie, w placówce 32 zjawił się Godzilla, który stoczył z King Ghidorą potyczkę zakończoną ucieczką smoka.

Nowy alfa[]

Jonah i jego ludzie zajęli bunkier Monarch położony pod Bostonem, skąd zamierzali kontynuować realizację swojego planu. Następnym Tytanem do wybudzenia został Rodan, hibernujący w meksykańskiej placówce Monarch o numerze 56. Przedtem jednak Emma skontaktowała się elektronicznie w dowództwem Monarch, by wyjaśnić im powody swojego postępowania, co Alan również obserwował. Po zakończeniu rozmowy, pani doktor wyglądała na zawahaną i kiedy były pułkownik się do niej zwrócił, kobieta wstała, chcąc wziąć ORCĘ. Wtedy głos zabrała Madison wyrażając wątpliwości co do kontynuacji planu. Próba podjęcia inicjatywy przez dziewczynę nie spodobała się Jonahowi, który postanowił, by we trójkę raz jeszcze przeanalizowali swój plan - kością niezgody był fakt, że wulkan, w którym hibernował Rodan był położony nad miasteczkiem Isla de Mara, którego mieszkańcy właśnie byli ewakuowani. Maddie martwiła się o życia niewinnych, przypominając matce, że ta miała pozwolić mieszkańcom się ukryć. Jednak nie było na to czasu, gdyż aby ekoterroryści mogli obudzić Rodana, trzeba było zhakować system placówki 56, co mogło trwać tylko krótką chwilę - potem Monarch odzyskałoby kontrolę nad bazą, co oznaczałoby fiasko całego planu Alana i Emmy.

Kiedy dwunastolatka wyraziła swoje obiekcje, Jonah uderzając ręką w stół wyjaśnił, że nie ma czasu, by pozwolić mieszkańcom Isla de Mara się schronić i zapytał Maddie czy sądziła, iż powrót Tytanów będzie dla ludzi całkowicie bezbolesny. Emma kazała mu nie mieszać w to jej córki, na co ten odparł, że to przecież ona wciągnęła Madison w ich plan i zapytał dwunastolatkę, co matka jej naopowiadała o utopijnej i niezachwianej harmonii między ludźmi i Tytanami. Nagle jeden z podwładnych powiedział mu, iż Monarch próbuje ich zablokować i jeśli budzić Rodana, to właśnie teraz. Jonah wtedy przypomniał doktor Russell, że to ona się do niego zgłosiła z planem uratowania planety, który weźmie w łeb, jeśli teraz się wycofają. Pod wpływem jego przemowy, Emma zdecydowała się natychmiastowo obudzić Rodana, co udało się na czas. Nowo obudzony Tytan został przez Monarch sprowokowany do walki ze zmierzającym do Isla de Mara King Ghidorą. Potyczka zakończyła się zwycięstwem smoka, zaś chwilę później na meksykańskich wodach zjawił się również Godzilla, który stanął z arcywrogiem do kolejnej walki. Podczas tych wydarzeń miał miejsce chrzest bojowy nowej broni opracowanej przez amerykańską armię - Destruktora Tlenu, która miała unicestwiać wszystkie formy życia w zasięgu eksplozji. Pocisk został wystrzelony w walczące potwory. Jednakże nowa broń podziałała jedynie na Godzillę, który w wyniku ataku stracił wszystkie siły. King Ghidorah wyszedł z tego bez szwanku i mając z głowy największego wroga, został nowym alfą Tytanów.

Wtedy wydarzyło się coś, czego Alan i Emma nie przewidzieli - King Ghidorah okazał się być potworem nie dążącym do koegzystencji z ludźmi, lecz do wytępienia homo sapiens (złoty smok tak naprawdę nie pochodził z Ziemi, lecz był kosmicznym gatunkiem inwazyjnym). Po zostaniu alfą natychmiastowo obudził on wszystkich Tytanów na całym świecie. Jonah na to powiedział, że mieli oni budzić potwory stopniowo, po jednym osobniku, na co doktor Russell mu wyjaśniła, iż to nie ona budzi Tytanów. Przywódca ekoterrorystów skwitował to ironicznym powitaniem Ghidory jako nowego alfy i odszedł. Pod przywództwem smoka, potwory zaatakowały największe miasta świata, wybijając miliony ludzi i powodując największa tragedię w dziejach. Kiedy szaleństwo Tytanów trwało w najlepsze, Alan i Emma ponownie się spotkali, by omówić tę sytuację. Doktor Russell powiedziała, że pod wodzą Ghidory nie będzie planowanej koegzystencji, lecz ludzie zostaną wytępieni przez Tytanów. Jednak jako zwolennik ładu naturalnego, Jonah nie miał ochoty się w to mieszać i powiedział wspólniczce, iż kiedy ta spokojnie sobie siedziała w pracowni, on latami brał udział w krwawych wojnach, które pokazały mu prawdziwą ludzką naturę i w tym względzie można jedynie liczyć na zmiany na gorsze. Wyraził żal, że King Ghidorah zawiódł ich spodziewania i rzekł, iż otworzonej puszki pandory nie da się zamknąć. Emma wtedy wskazując na ORCĘ powiedziała, że chyba jednak można będzie cofnąć obecną tragedię. Alan na to uświadomił ją, iż kolejne nadanie sygnału, skończy się natychmiastowym namierzeniem ich kryjówki. Doktor Russell zaproponowała, by wysłali oddział na oddalony o kilka kilometrów stadion Fenway Park, który miałby stamtąd na cały świat nadać uspokajający Tytanów sygnał ORCI. Jonah na to odparł, że wtedy zostaną znalezieni przez Monarch. Emma rzekła, iż nie o taki świat walczyli, na co Alan przypomniał, jak ta mówiła, że świat od zawsze należał do Tytanów i zasugerował, iż może pora oddać planetę potworom.

Traf chciał, że rozmowę Alana i Emmy przez głośniki w swoim pokoju podsłuchała Madison, która postanowiła wcielić w życie zaproponowane przez jej matkę rozwiązanie. Dziewczyna potajemnie wykradła ORCĘ, z którą wymknęła się z bunkra i udała się na Fenway Park, skąd na cały świat nadała sygnał, który natychmiastowo uspokoił Tytanów i ci przestali zabijać ludzi. Kiedy Jonah odkrył co się stało, było już za późno. W bunkrze został podniesiony alarm, a kiedy w centrum dowodzenia zjawiła się doktor Russell z pytaniem co się dzieje, były pułkownik natychmiast jej wyjaśnił. Emma postanowiła opuścić ekoterrorystów, by odnaleźć Madison. Alan przyłapał ja w garażu, gdy właśnie szykowała jeepa do wyjazdu. Kiedy kobieta powiedziała, co zamierza, Jonah powiedział, iż nie powoli jej wziąć jego ludzi i przypomniał wspólniczce, że to wszystko miało być dla dobra planety, a teraz nagle Russell chciała to wszystko porzucić, bo jej córka uciekła. Następnie stwierdził, iż rządzenie naturą nie jest rolą człowieka, wliczając w to także Emmę. Ta wtedy wyciągnęła pistolet, którym wymierzyła w Alana. Kiedy powiedziała, że nie pozwoli sobie na stratę drugiego dziecko i musi zakończyć to szaleństwo, przywódca ekoterrorystów postanowił ją puścić twierdząc, iż pani doktor nie jest im już potrzebna.

Rozstrzygnięcie[]

Ludzie z Monarch zdołali odnaleźć dom Godzilli, którego przywrócili do pełni sił za pomocą ładunku atomowego. Przywrócony dinozaur udał się do Bostonu, gdzie stoczył z Ghidorą ostateczny pojedynek o władzę nad Tytanami. Batalia zakończyła się zwycięstwem Godzilli, który zniszczył swojego arcywroga i odzyskał pozycję alfy. Pod jego przywództwem potwory wróciły do koegzystencji z ludźmi, co było pierwotnym założeniem planu Alana i Emmy. Jakiś czas po wydarzeniach w Bostonie, grupa meksykańskich rybaków zdołała wyłowić lewą głowę King Ghidory, którą Godzilla odgryzł podczas potyczki w wodach Isla de Mara. Alan dowiedział się o tym znalezisku i udał się do meksykańskiej wioski, by odkupić od rybaków rzeczoną głowę.

Wygląd[]

Alan Jonah był jasnoskórym człowiekiem o niebieskich oczach. Był on bardzo wysoki - mierzył 190,50 centymetrów, a ważył 79,38 kilogramów. Ze względu na ukończenie przez niego 60, włosy Alana zdążyły posiwieć. Miał krótko ścięte włosy, a proces starzenia doprowadził do tego, że do połowy czubka głowy wyłysiał. Na twarzy posiadał również drobny zarost.

Osobowość[]

Alan Jonah był człowiekiem uznającym ład naturalny i obsesyjnie dążył do przywrócenia go. Takie poglądy ukształtowały się u niego w wyniku doświadczeń wojennych, które przeżył jako żołnierz brytyjskiej armii - przekonał się wtedy, że człowiek jest z natury istotą skłonną do przemocy i niszczenia. Z tego właśnie powodu nie widział przyszłości dla gatunku ludzkiego i kiedy nad ludzkością stanęło widmo zagłady, nie był skłonny temu przeciwdziałać. W realizacji swoich zamiarów był bezwzględny i zdolny do wszystkiego i kompletnie nie liczył się z ludzkim życiem, gdy w grę (jego zdaniem) wchodziło wyższe dobro. W Tytanach z kolei dostrzegł szansę na realizację swoich pragnień i uratowanie świata przed zgubnym wpływem ludzi i z tego powodu dążył do obudzenia ich i zwrócenia im władzy nad Ziemią.

Galeria[]

Wystąpienia[]

Filmy[]

Książki[]

Komiksy[]

  • Godzilla: Wstrząs następczy
Advertisement