Godzilla Wiki
Advertisement
Godzilla Wiki

Godzilla (ゴジラ Gojira), to daikaiju, który zadebiutował w filmie Godzilla z 1954.

Opis[]

Godzilla, jedna z dwóch ikon gatunku filmów o potworach, najczęściej przedstawiany jest jako olbrzymie stworzenie, przebudzone, bądź zmutowane przez nuklearną działalność człowieka. W pierwszych filmach serii Shōwa, Godzilla był gniewną i porywczą siłą natury, która nieustannie karze ludzi za niszczenie planety. Jednakże w pewnym momencie, Godzilla zdecydował się jednak podjąć współpracę z ludźmi, by obronić Japonię przed jeszcze groźniejszymi poczwarami takimi jak King Ghidorah, których znaczna część nawet nie pochodzi z Ziemi. Jednak w 1984, Tōhō zreebootowało markę i wprowadziło nową oś czasu, na której nie doszło do wydarzeń, z żadnego filmu serii Shōwa, poza pierwszym filmem z Godzillą. Gad znowu stał się wtedy wrogiem ludzkości. W tzw. serii Heisei, Godzilla zawalczył zarówno z kilkoma potworami, które zadebiutowały już w erze Shōwa (Mothra, Mechagodzilla), jak i z paroma zupełnie nowymi (Biollante, Destruktor). Mimo kompletnego braku sympatii do ludzi, Król Potworów wielokrotnie uratował ich przed większym zagrożeniem. Po serii Heisei nastała era Millenium, w której większość filmów jest osobną historią i w większości przypadków są połączone fabularnie jedynie z Godzillą z 1954. Godzilla, najczęściej był tam antagonistą, aczkolwiek czasami było mu bliżej do antybohatera a'la Godzilla Heisei. 12 lat po zakończeniu ery Millenium, w 2016, Tōhō po raz kolejny zreebootowało markę, wydając Godzilla: Odrodzenie i zapoczątkowując erę Reiwa. Jest to będący pojedynczą historią film, w którym Godzilla to nowy dziwny gatunek, który powstał poprzez aktywność nuklearnych odpadków, które wyrzucono do Zatoki Tokijskiej w latach 50-tych XX wieku, potrafiący w błyskawicznym tempie ewoluować, mutując swoje DNA. Rok później Tōhō przedstawiło kolejną zupełnie nową historię przedstawioną w trylogii filmów anime, zatytułowanej po prostu GODZILLA. Tym razem Godzilla zdominował planetę to tego stopnia, że ludzkość w 2048 musiała ją opuścić. Po wylocie oryginalnych władców Ziemi, Król Potworów zaczął ją przebudowywać na swoje podobieństwo. Taki stan rzeczy trwał przez 20 000 lat. Kiedy niedobitki ludzkości powróciły na Ziemię swoim okrętem Aratrum w celu jej odzyskania, stanęły twarzą w twarz z kolosalnie rozrośniętym Godzillą, który przez 20 tysiącleci urósł na wysokość 300 Metrów.

Poza 34 filmami wyprodukowanymi przez Tōhō, Godzilla doczekał się też kilku hollywoodzkich adaptacji. Pierwsza z nich: Godzilla z 1998, cieszyła się złą sławą, co było spowodowane faktem, iż fanom nie podobała się radykalna reinterpretacja postaci potwora, którą można w tym filmie zobaczyć. Natomiast druga adaptacja, autorstwa Legendary Pictures, spotkała się już ze znacząco bardziej pozytywnym odzewem. Lokalny Godzilla, bardziej przypominał tradycyjną reprezentację Króla Potworów, w odróżnieniu do Zmutowanej Iguany, którą można było oglądać w starszej adaptacji. Dodatkowo, film ten otworzył MonsterVerse - wspólną serię, w której można zobaczyć występujące razem kaiju z różnych marek, skupiające się jednak głównie na Godzilli i King Kongu. Nie licząc pierwszego, do tej pory w MonsterVerse ukazały się 2 nowe filmy z Królem Potworów: Godzilla II i Godzilla kontra Kong.

Inkarnacje[]

Ten artykuł jest uogólnieniem postaci Godzilli. Oto lista artykułów poświęconych konkretnym inkarnacjom:

Wygląd[]

Szczegóły na temat wyglądu zmieniały się przez lata, ale wiele szczegółów przetrwało. W japońskich filmach Godzilla był jako olbrzymim, dwunożnym potworem o szorstkiej, wyboistej, zwykle węglowych skórze, lub o strukturze przypominającą korę drzewa. Dość małej głowie z widocznymi brwiami nad oczami, umiarkowanie długimi, muskularnymi ramionami z czterema palcami i z przeciwnym kciukiem. Jego nogi były grube i muskularne, a ogon długi, potężny i segmentowany. Na grzbiecie posiadał trzy rzędy kościstych białych płyt grzbietowych, zwykle o kształcie takim jak liście, chociaż istnieją pewne filmy, w których cechy mogą różnić się. Początkowo Godzilla różnił się nieco od filmu do filmu, ale jest on niemal zawsze opisywany jako prehistoryczny potwór, a pierwsze ataki na Japonię związane są z początkiem epoki atomowej. W szczególności, mutacja spowodowana promieniowaniem atomowym jest przedstawiona jako objaśnienie jego wielkiej wielkości i niezwykłych mocy. Często mówi się, że ikona Godzilli składa się z mieszanki cech różnych gatunków dinozaurów. Mówiąc konkretnie, ma ciało i ogólny kształt rekonstrukcji Tyrannosaurus Rex lub allozaura, długich ramion i "kciuków" iguanodona, a także grzbietowych płyt stegozaura

Osobowość[]

Godzilla to potwór "zemsty". W 2004 roku starzec powiedział do swojego wnuczka:

- Nie było cię jeszcze na świecie gdy ludzie zrobili coś okropnego... Czym rozgniewali Godzillę... Spalili wszystko na wyspie, Godzilla nigdy tego nie zapomni.

Godzilla niszczy każdego potwora, miasto czy człowieka, który stanie mu na drodze. Jednak jaszczur rozumie jak prawdziwy człowiek. W wielu momentach filmu można zauważyć jak człowiek do niego przemawia np: Podczas filmu Ostatnia Wojna pod koniec widać jak starzec krzyczy do niego "Godzilla! Wybacz im!" Potem następuje cisza i przychodzi wnuk starca oraz Minilla, który staje przed Godzillą i chroni ludzi zaś dzieciak zasłania Godzillę by ludzie nie mogli go zabić. W ten sposób Godzilla odchodzi wraz z Minillą.

W filmie Godzilla kontra Destruktor jest pokazane, iż mimo, że Godzilla jest bezwzględnym potworem niszczącym miasta i zabijającym przy tym ludzi, ma on ludzkie uczucia i emocje. Potrafi odczuwać ból (żałoba po śmierci Juniora, zabitego przez Destruktora), smutek, żal (było to pokazane w filmie Godzilla kontra King Ghidorah, gdzie potwór zabił żołnierza, który pozostawił go na Wyspie Lagos, gdy ten był dinozaurem, aby się zmutował i stał potworem).

Mało osób zauważa, że w tym momencie w oczach Godzilli widać łzy, co jest jasnym odniesieniem do tego, jakby Godzilla miał żal do Shindo, że stał się potworem. On nie chciał się nim stać, ale się nim stał za sprawą ludzkiej chciwości i chęci zawładnięcia światem.

Ciekawostki[]

  • Godzilla jest prawdopodobnie najbardziej znanym filmowym potworem.
  • Początkowo jaszczur miał być ogromną ośmiornicą jednak wycofano ten pomysł.
  • Godzilla to połączone ze sobą słowa kujira (wieloryb) oraz gorilla (goryl) - w tym przypadku wychodzi słowo Gojira.
  • Godzilla ma słaby punkt, który znajduje się w kręgosłupie koło odcinka biodrowego. Otóż potwór ma tam coś w rodzaju drugiego mózgu, przez co można go unieszkodliwić. Pomysł zaczerpnięty z badań skamielin Stegozaura, który posiadał wyraźne zgrubienie nerwowe w okolicy bioder.
Advertisement