Godzilla Wiki
Advertisement
Godzilla Wiki

Stany Zjednoczone Ameryki, nazywane również USA lub Ameryką to państwo położone w Ameryce Północnej. Jest to federacja podzielona na główne jednostki administracyjne zwane stanami, z których każdy posiada własne prawo. Główna część kraju, złożona z 48 stanów, położona jest w centrum kontynentu, od północy granicząc z Kanadą, a od południa z Meksykiem. Dwa pozostałe stany są enklawami: najbardziej wysunięta na północ część kontynentu to Alaska, która poprzez Cieśninę Beringa graniczy z Rosją, natomiast ostatni stan, czyli Hawaje, to szereg wysp położonych na Oceanie Spokojnym. Oprócz tego, w skład Stanów Zjednoczonych wchodzą również terytoria nie będące stanami, między innymi państwa stowarzyszone z USA (formalnie niezależne, ale oficjalnie będące częścią Ameryki) lub Dystrykt Kolumbii, czyli specjalnie wyodrębnione terytorium mieszczące stolicę Ameryki, miasto Waszyngton.

Stany Zjednoczone powszechnie się uważa za najpotężniejszy kraj świata, a to ze względu na najsilniejszą na kuli ziemskiej gospodarkę i armię. Jeśli doliczyć do tego trzecią pod względem liczebności populację i czwarte powierzchniowo terytorium, Ameryka dzięki tym czynnikom dzierży status supermocarstwa, czyli kraju mającego decydujący głos w polityce ogólnoświatowej. Oficjalnie jest to jedyne supermocarstwo na Ziemi, lecz coraz częściej mówi się, że ten status osiągnęły również Chiny. USA to federacja o ustroju demokratycznym, w którym głowa państwa nosi tytuł prezydenta. Jako kraj federalny, jego stany mają bardzo dużą niezależność i swobodę w sprawach wewnętrznych, lecz przy tym z silną władzą prezydencką, który ma szeroki zakres uprawnień w podejmowaniu decyzji kluczowych dla funkcjonowania całego państwa.

W uniwersum kaiju, USA jest drugim krajem (zaraz po Japonii), który najczęściej ma do czynienia z potworami i jest przez nie niszczony. Ten status szczególnie został podkreślony przez sagę filmów MonsterVerse.

Ważne lokacje[]

Miasta[]

  • Waszyngton (stolica)
  • Nowy Jork
  • Boston
  • San Francisco
  • Las Vegas
  • Phoenix
  • Los Angeles
  • Dallas
  • Houston
  • Chicago
  • Seattle
  • Detroit
  • Nowy Orlean
  • Miami
  • Honolulu
  • Filadelfia

Miejsca naturalne[]

  • Wielki Kanion
  • Wodospad Niagara
  • Zatoka San Francisco
  • Rzeka Mississipi
  • Góra Yucca
Advertisement